Timisoara, demna de o capitala europeana

Auzisem ca este un oras frumos, dar nu avusesem ocazia sa-l vizitez. Pana in aprilie, anul acesta. Da, Timisoara este un oras extraordinar de frumos, mi-a depasit toate asteptarile.

Am avut 2 zile si jumatate la dispozitie, insa doar una pentru vizitat. Am ajuns in Timisoara intr-o vineri, dis de dimineata, cu avionul (Ryan Air, 150 lei). M-am dus direct la hotel (Reghina Blu, 4 stele), mi-am lasat bagajul si am plecat la colindat.

Obiectivele turistice sunt situate in centrul vechi, in cele 4 piete: Victoriei, Libertatii, Sfantul Gheorghe si Unirii. Ceva mai mici, sunt si Piata Romanilor si Piata Traian, dar unde este bine de ajuns 😉

In piata Victoriei am vazut:

• Catedrala Mitropolitana si parcul Catedralei – monument de arta pentru arhitectura, pictura si sculptura; cu adevarat impresionant;
  • Peste drum de catedrala, un „parculet” mult prea aglomerat, dar frumos, unde se statea la coada pentru facut poze 🙂 – statuia Lupoaicei, Fantana cu Pesti, ingradite de o parte si de alta de cladiri impunatoare, vechi, dar foarte bine intretinute;
  • Castelul Huniade – nu se poate vizita din pacate, fiind lasat cam in paragina;
  • Tot in aceasta piata se afla si Opera Nationala Romana;

Din piata Victoriei am mers inspre piata Libertatii, pe stradute cochete si inguste. Aici se gaseste monumentul Sf. Maria si Sfantul Ioan Nepomuk, Muzeul Militar si Facultatea de Muzica, de unde rasunau acorduri sublime. Piata poate fi confundata lejer cu zone din marile capitale europene.

De aici, tot mergand pe stradute si consultand din cand in cand google maps, am ajuns la Sinagoga din Cetate. Portile erau inchise, insa cladirea merita vazuta macar pentru arhitectura. In fata ei, bancute cu flori de o parte si de alta a lor.

De la Sinagoga, am ajuns la Ecluza Cetatii. Nu este chiar usor de identificat, fiind „inclusa” intr-o cladire de birouri. Astfel, am trecut de ea, dupa care m-am intors si am identificat-o intr-un final 🙂 Mi-a placut tare mult felul in care au pastrat aceasta particica din istorie si au incorporat-o in prezent. Recunosc ca mi-ar placea sa lucrez intr-un astfel de loc, in care trecutul se imbina atat de armonios cu prezentul. Sa ies de la birou, dupa o zi lunga si sa redescoper zilnic acel loc.

Am ajuns in Piata Unirii. Un loc absolut superb, cum putine am vazut prin locurile pe care le-am colindat prin Europa. Recent „renovata”, piata este de o frumusete graitoare. Este inconjurata de Biserica Sarbeasca, Casa Bruck, Muzeul de Arta, Catedrala Romano-Catolica Sfantul Gheorghe. Recomand o vizita la Muzeul de Arta. Galeria de picturi este impresionanta, iar costul este doar 10 lei.

Piata Unirii Timisoara

Cu energia destul de scazuta, m-am indreptat spre Piata Romanilor. Am trecut prin intersectia cu Punctele Cardinale (o fantana arteziana, destul de uratica 🙂 ), pe la Bastionul Maria Therezia, Sinagoga din Fabric (locatie inchisa definitiv, dar interesanta din punct de vedere arhitectural) si apoi Piata Romanilor. Odata ajunsa aici, am amutit.

Bastionul Maria Therezia Timisoara

M-a intampinat Biserica Romano-Catolica Millenium, pe care efectiv nu reuseam sa o cuprind nici cu privirea, daramite cu aparatul foto. O imensitate de cladire, atat ca inaltime, cat si ca suprafata construita. N-am reusit sa inteleg nevoia unei astfel de constructii, decat poate din grandomanie. Vorba aceea, unii isi inscriptoneaza numele pe clopot de sute de mii de euro, altii construiesc colosi 🙂

Cu toate acestea, a fost un loc care m-a inviorat datorita probabil surprizei pe care am avut-o. Este foarte greu de explicat in cuvinte, dar daca aveti ocazia, treceti si pe acolo. Ca sa intelegeti cat de mare era biserica, un amic mi-a facut o poza in dreptul usii. Ulterior, uitandu-ma la poza am constatat urmatoarele: clanta era in dreptul capului meu, iar eu am 1,62 m 🙂 Oare in Timisoara traiesc uriasi??

De aici, am plecat spre piata Traian, cu gandul ca nimic nu ma mai poate impresiona. Eram si foarte obosita, dar si infometata, astfel ca imi cam doream sa inchei ziua.

Ei bine, in piata Traian am descoperit Biserica Sarbeasca. Este exact opusul Bisericii Millenium. Iese in evidenta printr-o simplitate iesita din comun. Este o bisericuta micuta, frumoasa tocmai prin simplitate. Este genul de biserica la care sa vii in fiecare duminica, sa asculti slujba si sa fii mai bun.

Mi-am incheiat ziua cu o cina la Marele Restaurant Chinezesc. Nu sunt fan mancare chinezeasca, dar daca asa a votat majoritatea, nu puteam decat sa ma supun. Am plecat nu satula, dar macar ceva mai putin infometata 🙂